Search

Od projektové manažerky k manažerce lidských zdrojů

Iveta Košťálová vystudovala odbornou školu cestovního ruchu v Karlových Varech. Její kariéra začala prací v oddělení kongresové turistiky v Čedoku. Do GUARANTu nastoupila po mateřské dovolené v roce 1993. Iveta je jedním ze zaměstnanců, kteří pro společnost GUARANT International pracují téměř od jejího vzniku. Iveta pracovala nejprve jako projektová manažerka a později přešla na pozici manažerky lidských zdrojů. Při pohovorech s kandidáty na práci se setkává s nejrůznějšími typy lidí: během své praxe jednala s génii, zlomenými osobnostmi i psychopaty. Hned při první větě je zřejmé, že ji práce baví. Iveta je příjemná a empatická osobnost. Vždy se zajímá o potřeby zaměstnanců a jejich spokojenost. Zároveň velmi pozitivně působí na celkovou atmosféru ve firmě.

Iveto, jak se vyvíjela tvá kariéra v GI?

Dlouho jsem pracovala jako projektová manažerka, a pak jako senior PM. Později jsem kvůli rodině přijala pozici office manažerky. Práce se dala lépe skloubit s rodinným životem. Jako další jsem zastávala pozici zástupkyně realizačního oddělení Jako HR manažerka působím od roku 2016. Je to pro mě další výzva, které však rozhodně nelituji. Musela jsem se naučit hodně nových věcí, zároveň mi však pomáhají mé předchozí zkušenosti. Tuto práci s lidmi mám opravdu ráda. Díky tomu, že jsem měnila pozice a rozšiřovala si tak obzory, jsem asi u společnosti strávila téměř celý svůj profesní život.

Jak bys popsala obecně práci v GI?

Práce ve firmě je velmi zajímavá, ale také velmi náročná. Společnost zaměstnává velké množství kvalitních osob, které pro ni pracují již dlouho. Svědčí to mimo jiné o tom, že se jim u nás líbí. Tito zaměstnanci se celé roky zdokonalují ve své práci a mají možnosti neustále růst. Vážím si jich, protože překonali různé překážky a vydrželi i nelehké doby. Radost však mám také z absolventů, které jsme zaujali natolik, že se pro nás rozhodli pracovat. Těší mě také když k nám přichází zkušení lidé z jiných firem a já vidím, že jim máme co nabídnout.

Jaké uchazeče potkáváš každý den na pohovorech? Jakým způsobem odhaluješ jejich skryté stránky? 

Pohovorů jsem absolvovala již stovky a při nich jsem se setkala s opravdu různými typy osobností. Přišli za mnou uchazeči, kteří byli vyhořelí. Ze životopisu se to nedalo úplně poznat, ale postupně to vycházelo na povrch. Při výběrových řízeních naštěstí spolupracujeme s psychology, což se nám hodně osvědčilo. Třeba v situacích, kdy nás uchazeč zaujal, měl potřebné zkušenosti, ale bylo tam něco, co se nám úplně nezdálo. Psycholog nám následně opravdu kandidáta nedoporučil. Naopak někteří kandidáti působí na první pohled velmi nesměle a nevěří si. Stačí však, když se uvolní a cítí podporu. Pak zjistím, že nám mají co nabídnout. Z těchto lidí se pak stávají výborní kolegové. Jen je třeba dát jim šanci. Právě spolupráce s psychology je hodně zajímavá část HR, která mě baví a obohacuje. 

Když porovnáš současné kandidáty s těmi z doby několik let zpátky, změnili se? 

Ano, kandidáti se mění. Ti dnešní jsou sebevědomější a spousta lidí je i díky technologiím zkušenější. Absolventi škol již mnohdy mají hodně dobrých předpokladů. Při pohovorech se však často setkávám s lidmi, kteří jsou drzí a namyšlení, kteří si myslí, že všechno umí. Nakonec se ukáže, že je to jen bublina, která ve finále praskne. Je velmi důležité si kandidáty pozvat a vyzpovídat je. Preferuji fyzickou schůzku, ne on-line setkávání. Během covidu jsme však byli samozřejmě rádi i za tuto formu. 

Jak hodnotíš CV a motivační dopisy? Jak bys porovnala kvalitu dodávaných materiálů s minulostí?

Celkově musím uznat, že jsou životopisy propracovanější a úroveň motivačních dopisů se také stále zlepšuje. Kdybych se měla zastavit u motivačních dopisů, ráda bych zdůraznila, že jejich délka není důležitá. Dnes je rychlá doba, je nutné správně identifikovat a vypsat důležité body související s danou pozicí, ne se příliš rozepisovat. Motivační dopis jsou takové rychlé postřehy, první dojmy. Pro mě je klíčová struktura životopisu, vhodná fotografie a základní body. Není nutné, aby se uchazeči věnovali podrobnostem. Pro ně je tu osobní setkání. Působí na mě dobře, když společně s CV přijde i motivační dopis. Když chybí, připadá mi, že uchazeč nemá až takový zájem. Pokud jsou materiály doprovozené ještě referencemi, působí to velice dobře a uchazeč se posouvá o stupínek výš. 

Pandemická doba byla pro všechny personalisty velmi náročná. Jak se s touto situací vypořádalo personální oddělení GI? 

Z mého pohledu je dobře, že jsme nikoho nepropustili, že jsme všechny zaměstnance udrželi. Situace byla velmi těžká. Nevěděli jsme, zda získáme podporu od státu a opravdu to bylo na hraně. Myslím, že jsme to v rámci daných možností zvládli. Bohužel nešlo zabránit tomu, že odešlo několik kvalitních lidí, o které jsme nechtěli přijít. Někteří jednoduše odešli za lepším. V té době byly totiž také obory, které jely naplno. V současné době naštěstí opět nabíráme nové kandidáty. Potřebujeme obsadit hodně zajímavých pozic, které máme vypsané na našich webových stránkách. 

Co by měl každý uchazeč před oslovením GI vědět?

Uchazeč o práci v GI by měl být týmový hráč, pro-klientský, komunikativní a odolný vůči stresu. Měl by mít jazykové znalosti. Je pravda, že na některých pozicích je anglický jazyk potřeba více, někde méně, ale zpravidla je zapotřebí. 

Jak hodnotíš GI z pohledu personalistky?

Myslím si, že GI je dobrá firma, která se k zaměstnancům chová hezky. Vidím to také na lidech, kteří tu jsou opravdu dlouhou dobu. Není jich málo. Stává se mi, že se po čase chtějí vrátit zaměstnanci, kteří nás opustili. Zjistili totiž, že v GUARANTu měli lepší podmínky, vztahy, nebo zacházení. Tyto poznatky mě utvrzují v tom, že je GUARANT prostě dobrý zaměstnavatel, i když je stále co zlepšovat.

Jak se v GUARANTu utužuje kolektiv?

Před pandemií jsme měli spoustu mimopracovních aktivit. Chodili jsme společně cvičit, pořádali jsme kulturní akce pro zaměstnance, sportovní soutěže, besedy „cestovatelské okénko“, výjezdní zasedání v tuzemsku i v zahraničí. Určitě se k těmto aktivitám chceme vrátit, jakmile to bude možné. Máme hodně forem, jak utužit kolektiv. 

Co považuješ za největší úspěch GI?

Velkých úspěchů GI bylo mnoho: MMF, velké lékařské konference atd. Největší úspěch podle mého však představuje překonání COVID období a přechod na virtuální akce.

Věřím, že vše zdárně zvládneme. Osobně si přeji, abych byla i nadále součástí této firmy, která mě stále baví.